- január 1-től jelentős változás következett be az újonnan belépő munkavállalók bejelentési kötelezettségeiben. Már nem elég a foglalkoztatásra vonatkozó adatokat (jogviszony típusa, kezdete, heti munkaidő, FEOR szám) megadni, egy plusz adminisztrációs feladattal is számolnia kell a munkáltatóknak és a foglalkoztatóknak, illetve a HR-es és a bérszámfejtési szakembereknek és persze az új munkahelyre belépő leendő munkavállalóknak. 2016. január 1-től a 16T1041-es bejelentő adatlap és változás bejelentő nyomtatvány egy új pótlappal bővült, amelyen a munkáltató vagy a kifizető által foglalkoztatni kívánt munkavállaló szakképzettségi adatait is meg kell adni az alábbiak szerint:
- a munkavállaló végzettsége, képzettsége, szakképesítése;
- az ezt igazoló okiratot kibocsátó intézmény neve;
- és az okirat száma.
A nyomtatványon egy munkavállalóhoz négy, a szakképzettséggel összefüggő adat megadására van lehetőség. Ha a biztosított végzettséggel, képzettséggel, szakképesítéssel nem rendelkezik, akkor ezt az e tényre való utalással pl. „szakképzettséggel nem rendelkezik” megjegyzéssel jelezni kell.
Ennek a pótlapnak a kitöltése új biztosítási jogviszony bejelentése esetén kötelező. A NAV az adatokat elektronikusan az állami szakképzési és felnőttképzési szerv pályakövetési rendszert működtető nyilvántartása részére továbbítja.
A bejelentéssel kapcsolatos határidők nem változtak. A foglalkoztatás megkezdése előtt kell bejelenteni az új biztosítási jogviszonyt, így a szakképzettségi adatokkal is már a bejelentésnél rendelkezni kell! Vagyis, nagyon fontos megjegyezni minden új munkavállalónak, valamint új munkavállalókat foglalkoztatni kívánó munkáltatónak, hogy az iskolai végzettségeket bizonyító okiratok hiányában nem lehet biztosítási jogviszonyt (munkaviszonyt) létesíteni.
A jogviszony megszűnését, a szünetelés kezdetét és befejezését követő 8 napon belül kell teljesíteni a bejelentést. A munkaidőben, FEOR kódban történő változásról 15 napon belül kell adatot szolgáltatni az adóhatóság felé.