Születési dátumunk nem csupán a csillagjegyünket, hanem motiváltságunkat, és ingerküszöbünket is befolyásolhatja, hiszen egy új generáció tagjai leszünk. Az elmúlt években számos tanulmány született az Y generáció kapcsán. Ők, az X generációval karöltve, most alakítják a gazdaságot, aktív munkavállalók, azonban igényeik megváltoztak az élet és a munka területén egyaránt. Motiváció, innováció, rugalmasság, változatos feladatok: ezek az Y generáció mantrái az álláskeresés terén, melyet munkaadóként is érdemes szem előtt tartani.
A bizonytalanság, a változás mindennapjaink állandó velejárójává vált. Az újfajta problémák pedig újfajta megközelítést és megoldásokat igényelnek. Így van ez a munka világában is.
Az utóbbi pár évben egy olyan kép kezd kibontakozni az Y generáció (az 1980 és az 1999 között születettek) „beérése” kapcsán, hogy a vállalatoknak nagyon össze kell kapniuk magukat annak érdekében, hogy a megszerzésen túl meg is tudják tartani a képzett és motivált fiatal munkavállalókat, akik pár év múlva – leváltva az X generációt (1965-1979) - már a meghatározó szegmensét fogják alkotni a foglalkoztatotti körnek.
Y-GENERÁCIÓ: NEM A FIZETÉS A LEGFONTOSABB
A különböző felmérések, elemzések szerint immár nem a pénz a legfontosabb motivációs tényező az újoncoknál egy állás megpályázásánál, sokkal inkább a munka és a feladatok változatossága jelent vonzóerőt az Y generáció számára. Ugyanis a fiatal, tettre kész munkavállalók többségének esze ágában sincs egy lakkozott írósasztal mögött kagylófotelben vagy egy pöpec gépsor mellett évtizedeket eltölteni, még biztos fizetés mellett sem – derül ki a válaszokból. A Deloitte 2015 év végi adatai alapján a megkérdezett fiatalok a korábbiakkal ellentétben első helyen - az unalomba fulladó munkavégzést elutasítva - az érdekes és innovatív feladatokat jelölték meg, míg a fizetés és a bérezés kérdése a második helyre szorult.
Mindez különösnek hathat, ha tudjuk, hogy a korábbi generációk egyik legfontosabb törekvése a biztos és állandó munkahely megszerzése és megtartása volt, amely elvárásnak azonban a mai, gyorsan változó világban nem sok realitása van…
INTERNET, SOCIAL, CHALLANGE
A vállalatok számára ez a hangsúlyeltolódás egyértelmű jelzés kell, hogy legyen, ami szerint nem pusztán az anyagiak, hanem a változatos, a kihívásokkal teli munkakörnyezet jelenti az igazi vonzerőt a Y-generáció számára az álláskeresésnél. Természetes elvárás továbbá a szabad internet- és közösségi média használat, illetve a kor kihívásait kezelni képes modern munkakörnyezet hatékony workflow-val.
Szintén hangsúlyos kérdés, hogy az adott vállalat, illetve a menedzsment milyen értékeket képvisel, milyen vezetési stílusban dolgozik, s önmagában a vállalati hierarchia mennyire merev. Egy mai fiatal munkavállaló nehezen fogadja el a tekintélyelven működő autoriter légkört, sokkal inkább a demokratikus, az egyén szabadságát és tiszteletét garantáló munkakörnyezetet részesíti előnyben.
Az előbbiekkel összhangban tehát a munkáltatóknak egyre inkább érdemes kiemelt motivációs tényezőként kezelni a rugalmas munkaidőt, vagy a részmunkaidőt, az izgalmas, kihívásokat jelentő feladatokat, az egyénre szabott javadalmazást, a karrierlehetőséget, a pozitív munkahelyi légkört és környezetet, a döntésképes és demokratikus vezetőt, a hatékony és pontos visszajelzést, illetve a teljesítményértékelést, valamint az önfejlesztés lehetőségét.
Mivel egy évtized múlva a munkaerőpiac szereplőinek háromnegyede már az Y-generáció tagjaiból áll majd, mindez komoly kihívásokat jelent a munkaadók számára, amit paradigmaváltás nélkül gyakorlatilag lehetetlen lesz majd kezelni.
Forrás: digitalhungary.hu